De echte laatste dagen

30 juli 2022 - Oslo, Noorwegen

Vrijdag 29 juli.

Precies vier weken geleden startte ons fietsavontuur in de trein in Vlissingen. Op weg naar Winschoten, waar ons fietsavontuur begon. Nu, vier weken later, zijn we in Oslo. De laatste dag voordat ik naar huis vlieg en Barbara weer terug rijdt naar Vrådal.

Zoals gebruikelijk deze week, heb ik vanmorgen eerst nog een paar uur gewerkt. Daarna de laatste spullen ingepakt welke mee in de rugzak moeten. En de spullen ingepakt welke met de auto over drie weken meegaan, samen met mijn fiets. Die moet ik drie weken missen. Edwin zorgde nog voor een lekker gebakken eitje voor de lunch, waarna Barbara en ik de auto in stapten. Voor de autoreis van ruim 3 uur naar Oslo.

20220729_153200

Na 1,5 uur rijden zijn we nog gestopt in Heddal, Notodden. Hier staat een mooi en goed onderhouden stavkyrkje, gebouwd tussen de 10e en 13e eeuw.

20220729_143034

Dit stavkyrkje is bekend om zijn drie torentjes.

20220729_143225

In vroegere tijden had Noorwegen ongeveer 1000 stavkyrkjes. Tegenwoordig zijn er nog maar 28 over.

Vanuit daar door naar het hotel in Oslo. Deze blijkt midden in het centrum te liggen, in een straat parallel aan de Karl Johans Gate. Een bekende lange mooie winkelstraat in Oslo. Tegenover het hotel ligt een parkeergarage. Mooi! Daar parkeren, oversteken en we zijn in het hotel. Goed geregeld. Maar dat bleek bij aankomst toch niet zo uit te pakken. Deze parkeergarage was alleen bestemd voor vergunninghouders. Gelukkig vonden we niet ver van het hotel een andere parkeerplek. Auto geparkeerd, ingecheckt in het hotel en alvast een stukje van het centrum van Oslo en de lange Karl Johans Gate verkennen. Bovenop het dak van het moderne gebouw van de Opera hadden we mooi uitzicht over het Oslofjord en een deel van de stad.

20220729_175509

20220729_180303-02

20220729_180030

Onze buikjes gingen knorren. Dus in deze toch vrij toeristische stad op zoek naar een restaurantje. Nou houden wij beiden niet van massa. Een restaurantje wat meer buitenaf en niet in het centrum van het toerisme had onze voorkeur. En die vonden wij. Een leuk, klein, schattig ingericht restaurantje met leuke veganachtige  gerechten. En een lekker biertje....voor € 10,00 per glas. Jammer dan. Het was de laatste avond, dus we hebben het er maar even van genomen.

20220729_182208-01

Zaterdag 30 juli.

Een hotel middenin het centrum lijkt leuk. Totdat je in je bed ligt en de ramen open moeten vanwege de warmte. En het hotel precies in een uitgaansgebied staat. Trams rijden tot laat af en aan, auto's met harde muziek rijden door de straat. Stappers die luidruchtig door de straten schreeuwen en praten. En dan is het eindelijk om 4 uur stil, komt om 5 uur de veegwagen langs en start om 6 uur weer het tijdsschema van de trams. Kortom, ik heb met oordoppen vrij goed geslapen. Barbara heeft bijna de hele nacht wakker gelegen.

Bij een tentje aan de overkant van het hotel hebben we ontbeten waarna we onze eigen stadswandeling zijn gaan maken. We hadden een aantal highlights op het programma staan. Het Akershus Festning en het paleis.

20220730_104254

20220730_110745

20220730_110720

Die hebben we gezien en verder wat oude mooie panden.

IMG-20220730-WA0002

IMG-20220730-WA0009

En dan is het tijd om naar Gardermoen vliegveld te rijden en deze vier weken na nog een lunch in Jessheim definitief af te sluiten. Ik ben nu op het vliegveld, Barbara weer de lange reis van ruim 3,5 uur terug naar haar mooie huis in Vrådal en Edwin.

Geniet beiden van nog een paar mooie weken!

En die eland? Die hebben we uiteindelijk toch nog gezien 😅 dan maar genoegen nemen met een opgezette.

IMG-20220730-WA0001

1. PETRA:
    30 juli 2022
    Bedankt voor alle reisbloggen, daardoor konden we allemaal meegenieten van jullie prachtige fietsavontuur. Ik vond het erg leuk om te lezen. Goede reis allebei, de een naar Nederland en de ander terug naar ‘huis’. 😘
  2. Ineke:
    30 juli 2022
    Heel gaaf al die verhalen, is leuk om zo mee te reizen. Nu ook weer mooie foto,s van Oslo. Goede reis allebei en welkom thuis.😉
  3. Rob:
    30 juli 2022
    Bedankt voor je prachtige verhalen ik heb ervan genoten iedere dag zag ik er naar uit En als klap op de vuurpijl toch nog een levenloze eland gespot
  4. Lydia:
    30 juli 2022
    Genoten van de reisblogs met de foto's. Op deze manier de hele route "mee gefiets" zonder inspanning. Bedankt daarvoor 👍Jullie hebben soms afgezien maar ondanks dat veel genoten 🙂 een prachtig avontuur om op terug te kijken
  5. Silvia:
    30 juli 2022
    Helaas zit de reis erop. Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto's!
  6. Robert:
    30 juli 2022
    Bedankt voor het delen van al jullie reisavonturen!
  7. Remco:
    30 juli 2022
    Het was superleuk om jullie belevenissen te volgen via dit verslag!
  8. Judith Geuze:
    31 juli 2022
    Jullie kunnen terugkijken op een hele bijzondere vakantie! Bedankt voor het meelezen, was erg leuk!
  9. Nicole:
    31 juli 2022
    Bedankt voor de prachtige verhalen.. was erg leuk om mee te genieten!!!!