Dag 10 - eerste dag Denemarken

11 juli 2022 - Store Darum, Denemarken

De eerste nacht in Denemarken. Drie uur...wakker van een snuffelend geluid naast de tent. Oren gespitst. Wat voor dier is dit? Aan het geluid van het snuffelen te horen leek het een vrij groot dier. Maar ja, alles in de nacht klinkt of is anders. Barbara dacht aan een mol. Geen idee of die kleine beestjes zo luid kunnen snuffelen. Maar bij het opstaan lag er vlak naast de tent inderdaad een vers gegraven molshoop.

We hadden geen ontbijt. De laatste kilometers in Duitsland en het begin in Denemarken konden we nergens eten kopen. We hadden nog een paar oude broodjes die we de avond ervoor met cup a soup en instant noodles hebben opgegeten. Vanmorgen moesten we het doen met de laatste paar repen en een kop koffie. Na dit toch wel karig ontbijtje stonden we om iets over zevenen op de trappers. De start van een ontdekkingstocht door een nieuw land. Althans, dat had het voor beiden moeten zijn. Wat voor de één een mooie leuke dag door Denemarken was, was het voor de ander vanaf de eerste trap afzien. Barbara genoot van het mooie weer, de mindere wind, hier en daar de verandering in het landschap. Ik was alleen maar tegen mijzelf aan het vechten om die rotfiets vooruit te krijgen.

IMG-20220711-WA0007

Loodzware moeie benen. De spieren wilden gewoonweg niet in het kadanz van het rustig rondrijden van de wielen komen. We schoten ook door de laatste repen heen, en er was nog geen dorp in zicht. En geen eten. Dat vond ik best een beetje zorgelijk vanwege de ervaring met de "hongerklop" van Hemelvaart. In de middle of nowhere van de fiets afdonderen zag ik niet zo zitten. Onderweg kwamen we een andere vakantiefietser tegen die ook naar Noorwegen ging. Die wist te vertellen dat we over 10 kilometer een supermarkt zouden tegenkomen. Onderweg komen we nu overigens steeds meer fietsers tegen. Zo ook gisteren op de camping. Een ouder Italiaans echtpaar arriveerden gisteren vrij laat. Zij waren gestart in Italië, hadden er al 1900 kilometer op zitten, en gingen ook nog door naar Noorwegen. Wouw! Dat is nog eens een aantal kilometertjes fietsen. Respect voor deze oudjes hoor.

Afijn, de supermarkt. Dat waren geen 10 kilometertjes maar ongeveer 15. Maar toen kwamen we ook uit in het ontzettend leuke oude stadje Ribe. Het oudste stadje van Denemarken.

IMG-20220711-WA0006

Oude pandjes van een paar honderd 100 jaar die nog in hun volledig oude stijl worden gebruikt.

IMG-20220711-WA0004

20220711_104533

Hier hebben we een stevige koolhydraatrijke maaltijd gegeten. Pasta. Daarna de supermarkt opgezocht en ingeslagen. Ontbijt, lunch en een hele hoop repen.

Vanuit Rybe zijn we doorgereden naar Store Darum. Het einddoel van vandaag was eigenlijk een camping voorbij Esbjerg, 30 kilometer verder. Maar de beenspieren wilden sinds de ochtend echt hun best niet meer doen. Dus we besloten een camping eerder te nemen. En wat voor camping. Mooi gelegen, veel groen en bomen. Hier hebben we ook even uitgebreid kunnen wassen. En ook eindelijk een keer geen wind en wel zon zodat we nog heerlijk buiten kunnen relaxen en de benen rust kunnen geven. Morgen hopen op een goede dag met goede benen. De wind wordt zuidwest, niet meer pal tegen en het zakt in windkracht.

Statistieken

- 71 kilometer

- 4 uur en 28 minuten

- veel zon, minder wind, nog wel NW 3-4 af en toe fris

20220711_183655

1. Els Spoek:
    11 juli 2022
    Na zo’n dag weet genoeg moed om verder te gaan en gelukkig mooi weer!
    “Komt door de weergoden” hen ik toegesproken!!!morgen zet H’m op voor straks welterusten.😘😘🚴🏼‍♂️🚴‍♀️
  2. Rob:
    11 juli 2022
    Dat is toch wel echt genieten van het goede fietsweer, alleen zo’n gravende mol naast de tent is minder leuk Misschien kan Bar zich nog herinneren dat wij in Zweden een grote drol van een eland naast de tent vonden Voor morgen bon voyage
  3. Silvia:
    11 juli 2022
    Flink wat kilometers weggetrapt! Gelukkig wat beter weer! ☀️ En beter een mol dan een eland 😂
  4. Yvonne De Wolf:
    11 juli 2022
    We hopen dat het morgen beter gaat! Succes maar weer.
  5. Angelique:
    11 juli 2022
    Toch nog aardig wat kilometers gefietst hoor! Lekker uitrusten en dan gaat het morgen hopelijk weer lekker.
  6. Annelies:
    Pfffff, zet ‘m op 😪 💪🏻
  7. Lydia:
    11 juli 2022
    Morgen gaat het hopelijk weer beter. Nu uitrusten en voor morgen succes!
  8. PETRA:
    11 juli 2022
    Zware benen, ik kan het me wel voorstellen. Nu weer relaxed en morgen met ‘frisse’ benen weer door. Mooier weer, dus 💪🏻 Zet m op !
  9. Agnes den hartogh:
    11 juli 2022
    Dag allebei, sinds gisteren lees ik ook met veel belangstelling jullie verslag. Toevallig kwam ik zaterdag zowel Els als Jannie tegen tijdens Onderstroom. (uiteraard met de partners, maar ik weet niet hoe je vader heet, Barbara) Ik wist via de cursus dat je dit geweldige avontuur ging maken, licht teleurgesteld dat jer niet in Roodeschool ging starten, maar in Winschoten (haha) En heb zowel Els als Jannie gevraagd hoe het met jullie ging. Jannie heeft me 'geabonneerd' op dit blog en ik vind het zo leuk om te snappen hoe het gaat, voelt...de kleine teleurstellingen... De kleine cadeautjes onderweg. De ontberingen. Thats live! Geniet van de mooie dingen en al het andere blijft je ook bij. Op naar de volgende ronde.
  10. Ineke:
    11 juli 2022
    Jeetje zware benen🤔dat is niet lekker fietsen. Morgen hopelijk beter🚲🚲
  11. Robert:
    12 juli 2022
    Extra eiwitten eten (wat meer vlees of vis) voor het herstel😉
  12. Els Spoek:
    12 juli 2022
    Das nog eens een prachtige prestatie in de tour van Denemarken. Gele trui en Bolletjes trui hebben jullie verdiend.
    Geef ik wel door aan de tourcommissie.
    Dikke kus en volhouden😘😘🚴‍♀️🚴