Dag 11 - Prachtig Denemarken

12 juli 2022 - Hvide Sande, Denemarken

Een goede nachtrust en een goed ontbijt doet het goed voor de spieren. De ochtend begon bewolkt en vrij fris. Maar de wind? Die was ons vanaf de middag goed gezind. In de middag hadden we de wind mee. Wat een kadootje om na 4 dagen alleen maar wind tegen gehad te hebben en nu wind mee te mogen hebben. Ik kon de beenspieren bijna horen juichen van plezier. Want niet alleen ga je sneller vooruit, het fietst ook heel wat meer ontspannen. Er hoefde even minder gewerkt te worden.

Vanaf de camping in Store Darum reden we richting de stad Esbjerg. Een grote stad waar we meteen boodschappen hebben gedaan. Inmiddels zijn wij er achter dat we daar maar beter op voorbereid kunnen zijn. Want een conditorei met een café voor een koffietje zoals in Duitsland kom je hier niet tegen.

Net voorbij de stad stonden aan de rand van de duinen 4 reusachtige witte beelden van zittende mannen kijkend over de zee. De Mennesket ved Havet - de mannen van de haven. Uiteraard even een fotomoment.

20220712_085250

Vanuit daar door naar Hjerting. Daar hebben we ons vergaapt aan de prachtige huizen aan de kust. De route kwam door het plaatsje Oksbøl. We waren alweer toe aan eten. Maar net zoals in Duitsland gaat alles pas rond 11 uur open. Dan zorgen we zelf toch voor lunch. Broodjes, kaas, vers fruit en een yoghurtdrankje uit de supermarkt smaakten heerlijk op een bankje in de zon in het dorp.

20220712_105750

We konden er weer tegenaan.

Vanaf daar veranderde het landschap snel. Glooiende heuvels gingen over in bossen en duinen. De fietspaden veranderden van asfalt in zand- en kiezelstenen. Op de fietspaden werd het ook drukker. Sommige fietsers zijn erg doof als het gaat om achterop komend verkeer. Dat achterop komend verkeer waren wij dus. ​​​​Wij volgenden een echtpaar over een vrij hobbelig zandpad. De bagage op onze fietsen klapten op en neer en maakten een enorm kabaal. De man voor ons schrok zo enorm dat hij bijna de macht over het stuur verloor en de berm in reed met beide benen bijna in de lucht. Het zag er zo komisch uit dat wij bijna de slappe lach kregen. Voor niet lang...toen wij over datzelfde zandpad omhoog moesten. Te laat terug schakelden, de achterbanden weggleden en wij bijna in de berm belandden. Snel terug schakelen, door trappen om die fiets recht te houden en we waren boven. Waarna we naar beneden in kuilen met rul zand terecht kwamen...weer die banden die onder ons vandaan wilden glippen. Wat een tocht door een geweldig mooi stuk Denemarken. Genieten!

En toen bereikten we de duinen. Die duinen! Uitgestrekt, groots en wijds. Zo mooi.

IMG-20220712-WA0007

20220712_144810

20220712_144913

De tocht ging er dwars doorheen. We fietsten over grind, kiezels, zand. Doordat de wind vanaf de middag toenam en wij deze in de rug hadden, zoefden we met een vaart kilometers door die prachtige duinen. Middenin de duinen liggen om de zoveel kilometer vakantiedorpjes met alleen maar vakantiehuizen. Het toeristenseizoen is ook hier nu wel gestart. Veel huisjes waren bezet. De drukte neemt toe.

Rond half 4, na 96 kilometer vonden we een duincamping, Nordsø Badeland. Tijd om ons tentje op te zetten en de stof van ons af te spoelen.

20220712_164906

Maar eerst sloten we deze mooie fietsdag af met een heerlijk Deens bokbiertje en een vers gebakken pizza. En geloof mij, dat biertje zakte direct in de benen. En we moesten de tent nog opzetten....🙈

20220712_154125

Een mooie fietsdag door een heel mooi stuk van Denemarken. We zijn nieuwsgierig wat we nog meer van Denemarken gaan zien.

Statistieken

- 96 kilometer

- 5 uur en 10 minuten gefietst

- de dag begon met wolken en windstil. In de middag veel zon en de aanwakkerende wind in de rug

1. Petra:
    12 juli 2022
    Genieten dus, dik verdiend!
  2. Remco:
    12 juli 2022
    Dat klinkt een stuk relaxter dan de afgelopen dagen! 🍻
  3. Shirley:
    12 juli 2022
    Heel fijn! Dit klinkt inderdaad een stuk prettiger. Prachtig zo fietsen.
  4. Ineke:
    12 juli 2022
    Gelukkig de spieren zijn weer oke👌 Dit is genieten als het zo goed gaat.🚲🚲
  5. Lydia:
    12 juli 2022
    Wat fijn dat het zo'n dag is geweest dat de beenspieren weer soepel meewerkten
  6. Judith Geuze:
    12 juli 2022
    Eindelijk weer een relaxte fietsdag, dat is erg fijn voor jullie. Mooie tocht ook!
    Hopelijk zet deze trend zich voort...😜
  7. Annelies:
    👍🏻 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🌬
  8. PETRA:
    12 juli 2022
    Lekker dat soepeler ging 💪🏻 Mooie foto’s van mooie omgeving. Zet m op weer morgen. 😘
  9. Yvonne De Wolf:
    13 juli 2022
    Gelukkig dat het nu eens meezat na al die dagen afzien! Succes weeer morgen!
  10. Sandra:
    13 juli 2022
    Zo grappig dat er ook zoveel eten in jullie verhaal voorkomt :-)