Dag 12 - nieuwe uitdagingen

13 juli 2022 - Ferring, Denemarken

We hebben nog niet veel meegemaakt dat we de tent vanwege regen nat moesten inpakken. Gisteravond, nadat wij op onze matrasjes lagen, begon het lichtjes te regenen waarna het even ging door druppelen. Overigens hebben we bij regen iedere keer dat geluk. We liggen iedere avond vroeg. Zo rond 8 uur gaan de oogjes moe worden. We lezen dan nog wat maar rond half 9/9 uur sluiten toch de luikjes. En dat zijn soms net de momenten dat het soms regent. Vroeg naar bed betekent ook vroeg wakker. Rond half zes... In mijn gewone leven sla ik om 6 uur vaak de wekker uit om nog even een kwartier te snoozen. Maar nu vinden we het heel fijn om vroeg op de fiets te zitten. Dat heeft ook te maken met de wind. In de ochtend is deze nog niet zo strek.

Rond half 8 zaten we weer op de fiets. Vandaag hadden we zo goed als heel de ochtend wind mee. Het eerste stuk wilden we wat kilometers maken. We hadden de wind in de rug en zoefden heerlijk over geasfalteerde fietspaden. In Søndervig hebben we meteen boodschappen gedaan zodat we weer voorraad voor middag en/of avond hadden. Verderop bij een golfbaan zagen we een slanghaspel aan de achterkant van het gebouw hangen. Water! Onze fietsen zaten onder het stof. Ook de ketting en de naaf zaten vol met gruis waardoor de fietsen aanliepen. De fietsen hebben we daar afgespoeld. Voor zolang het duurde reden de fietsen weer even soepel.

We hebben in Denemarken nieuwe uitdagingen wat betreft de weg. Vandaag hebben we grote stukken over gravel, zand, kiezels en bos- en duinweggetjes gereden. Ik vind dat super! De fiets zoekt zwoegend zijn weg door bijna onbegaanbare wegen en wil soms glippend onder je kont vandaan glijden. Maar ontspannen het stuur vast houden, goed achter op je zadel zitten en goed door blijven trappen hebben we een stuk kiezel weg van ongeveer 8 kilometer doorgeploegd. En dat hadden we een paar keer vandaag.

IMG-20220713-WA0011

De tocht van vandaag voerde door duinen en bossen. Prachtig om met de fiets door dit stuk Denemarken te kunnen rijden. Bij Vedersøg Klit kwamen we een camping met een restaurantje tegen. Rond 10 uur. We hadden er al bijna 45 kilometer op zitten. Koffietijd. Maar ja, ook hier gaat het pas om 11 uur open. De eigenaar van het restaurant was zo vriendelijk om voor ons een verse kop koffie te zetten. Een stuk kaneelbroodje uit de campingsupermarkt maakte het koffietje compleet.

Vanuit hier ging de tocht door een prachtig bos verder. We wisten dat we een lang stuk tussen twee wateren moesten oversteken. Langs duinen. De wind was inmiddels aangewakkerd tot windkracht 6. Een stevige zijwind met zware windstoten. We werden weer heen en weer gegooid. Overigens, een lang stuk langs een dijk fietsen of langs duinen...beiden zijn even saai. In totaal moesten we met deze wind 15 kilometer overbruggen. Halverwege kwamen we aan de haven van Thorsminde een soort snackbar tegen.

IMG-20220713-WA0004(1)

Waarschijnlijk de enige gelegenheid om nog een hapje te eten. En dat hebben we dan ook maar gedaan. Fish and chips. Lekker vet 🙄

IMG-20220713-WA0001

Weer door. Het laatste stuk langs de duinen. En ervoor zorgen dat de wind ons niet van de fiets af zou blazen. Wat een wind weer. Na deze lange saaie dijk moesten we nog ongeveer 10 kilometer naar de camping. Op dit laatste stuk hadden we nog een aantal klimmetjes te nemen...met een harde zijwind die je soms met valwinden ineens ook aan de voorkant verraste. En toen ineens kwamen we uit op de kliffen boven de zee.

IMG-20220713-WA0000

Prachtig! Barbara jubelde van plezier dat ze nu ook eens met de fiets over kliffen hoog boven de zee kon rijden. Prachtige uitzichten hadden we vanaf hier.

20220713_131719

20220713_131801-01

Maar ja, westenwind, hoog boven de zee. Die had ons af en toe daar bovenaan die klif goed te pakken. Maar we zwoegen door, omhoog en omlaag over die klifrand. Super!

In Ferring moesten we de weg naar de camping even zoeken. Maar ook nu weer hebben we slaapplek voor de nacht. Op een leuke plek in het duingebied.

20220713_173456

Statistieken

- 78 kilometer

- ongeveer 4,5 uur

- wolken en zon wisselen elkaar af. In de ochtend windkracht 5 in de rug. In de middag windkracht 6 West.

IMG-20220713-WA0007

1. Ineke:
    13 juli 2022
    Weer een leuk verhaal en mooie foto,s erbij. Morgen alweer dag 12,gaat wel snel.
  2. Jan:
    13 juli 2022
    Karakter hoor meiden. Mooie foto's, de wind kun je toch niet zien op de plaatjes!
  3. PETRA:
    13 juli 2022
    Weer top gedaan. Wat een wolken, mooi!
    Wel genieten zo onderweg. 😘
  4. Jannie:
    13 juli 2022
    Elke dag geniet ik van jullie reis zo leuk om het op deze manier mee te beleven.
    En ook de foto’s zijn leuk.
    Je gaan er goed tegen aan geweldig en succes weer morgen.
  5. Silvia:
    Mooie foto's!!
  6. Rob:
    13 juli 2022
    Ik begin bijna jaloers te worden op jullie Dat Denemarken mooi is wist ik al, maar zo mooi en interessant dat wist ik niet . Ik kijk iedere dag uit naar jullie leuke verhaal en haal de kaart erbij om de tocht te volgen Nu nog één of Twee dagen en dan zijn jullie bij de boot Succes morgen en goede reis
  7. Paul:
    14 juli 2022
    ik volg nog steeds en met plezier dagelijks jullie reisverslagen. Wat een onderneming en het gaat niet altijd voor de wind. Wat een geweldige ervaring. Ga zo door dames.