Nog 4 weken voorbereidingen....dan start het fietsavontuur!

5 juni 2022 - Middelburg, Nederland

Nog maar een week geleden zaten wij in een geweldig mooi stuk Nederland op de fiets. Trainen voor het fietsavontuur naar Noorwegen. Die vier dagen hebben we niet alleen onze beenspieren alvast een voorproefje gegeven. We hebben die paar dagen ook goed gebruikt om te ontdekken wat anders moet, anders kan en wat er nog moet worden aangeschaft. En dat is zeker niet voor niets geweest. Weten jullie nog van die kou, die twee vreselijk koude nachten? Brrrr......dat willen we niet tijdens onze fietstocht van drie weken meemaken. Ondanks dat we de zomer tegemoet fietsen, gaan we wel naar het noorden. En tja, laten we eerlijk zijn. Zo lekker is het weer in Europa nog niet, zeker de nachten niet. Dus op zoek naar een goede slaapzak.

En dat betekende voor Barbara dat ze slechts in huis op zoek hoefde naar een goede slaapzak. Want wat bleek, er lag nog een hele nieuwe Nomad slaapzak op zolder. Ooit eens aangeschaft, compleet vergeten....en voor niets twee koude nachten gehad. Na een zoektocht van een paar dagen op internet heb ook ik een nieuwe slaapzak besteld. Een slaapzak moet namelijk aan een aantal eisen voldoen: warm, lichtgewicht en klein in te pakken. Het moet tenslotte met alle andere slaapattributen in één fietstas passen. Wij hebben het in ieder geval niet meer koud!

Verder is de voorbereiding van de route ook niet geheel onbelangrijk. We volgen de Noordzeekustroute. De Noordzeekustroute is een fietstocht langs de complete Noordzeekust die door 9 landen gaat. De totale route is 6.666 kilometer lang. Dat gaan wij dus niet doen....iets te lang voor 3 weken. Voor de liefhebber die over deze route meer wil weten, hieronder twee linkjes naar websites waarop de tocht wordt uitgelegd en het ontstaan hiervan.

totale Noordzeekustroute

Bovenstaande foto laat de complete route zien. Het officiële startpunt is in Schotland.

Wij fietsen een deel van deze route: in Duitsland en Denemarken. In Noorwegen gaan wij van de route af. Het einddoel is tenslotte het huis van Edwin en Barbara in Vrädal, provincie Telemark. Dit laatste gedeelte van de fietstocht ligt niet meer op de Noordzeekustroute.

route Duitsland - Hirtshals

Route Duitsland - Denemarken

Vrijdag 1 juli gaan wij en de fietsen met de trein naar Winschoten. Zaterdag 2 juli stappen wij op de fiets. Voor ons start de Noordzeekustroute vanaf het plaatsje Bunde in Duitsland, 20 kilometer vanaf Winschoten. Om uiteindelijk Hirtshals in Denemarken te bereiken moeten we ongeveer 1200 kilometer in ongeveer 19 dagen fietsen. Wij denken woensdag 20 juli met de ferry de overtocht van Hirtshals naar Kristiansand te kunnen maken. Het aantal kilometers per dag ligt rond de 80.

route Kristiansand - Vradal, Telemark (Noorwegen)

Route Kristiansand - Vrädal

En dan komen we hopelijk op woensdag 20 juli in Kristiansand aan. De laatste etappe van dit avontuur....en de zwaarste. De tocht naar Vrädal is nog maar "slechts" 165 kilometer. Eitje zou je zeggen nadat we er al 1200 in onze benen hebben zitten. Maar hier wacht ons de echte beproevingen. Op deze laatste etappe krijgen we de echte steile klimmetjes. De beenspieren mogen dan echt nog even aan de bak. Komen we onderweg voldoende campings tegen of wordt het wild kamperen? Is er voldoende gelegenheid om te eten of eten in te kopen of wordt het op zoek naar bosbessen en paddenstoelen? Spannend, leuk en avontuurlijk. Deze route bereiden we de aankomende weken nog goed voor. Maar het is wel al duidelijk...80 kilometer per dag gaan wij hier niet halen. Het maximum per dag zal rond de 40 tot 50 kilometer liggen....hopen we.

En dan denken we, hopen we, uiterlijk zondag 24 juli bij het huis in Vrädal met een voldaan, gelukkig en blij gevoel van de fiets af te donderen, warm te douchen, andere kleding aan, normaal eten te krijgen en na 3 weken weer in een echt heerlijk zacht warm bed te kunnen slapen.

We hebben er zin in!

1. Ineke:
    5 juni 2022
    Is wel een groot avontuur en een flinke afstand, nog een paar weken dan is het zover.