Dag 1 - De kop is eraf en een dag met hobbels 🙃

2 juli 2022 - Rysum, Duitsland

Jaja, de kop is er af! Maar ook een dag met allerlei onverwachte hobbels.

De dag begon vroeg. Kwart over zes uit bed, 7 uur ontbijt, rond kwart voor 8 zaten we op de fiets. We moesten nog van Winschoten naar het beginpunt van de North Cycle Route in Bad Nieuweschans fietsen. En dat stuk zouden we op de inmiddels bekende fietsknooppunten doen. Barbara had dat thuis goed voorbereid en alle knooppunten opgeschreven. Ongeveer 18 kilometer zonder verkeerd rijden had dat moeten zijn...maar geen fietsknooppunt in Winschoten te bekennen. Na ongeveer 4 kilometer door Winschoten crossen kwamen we eindelijk een knooppunt tegen. Dit was een rondje om op te warmen.

Vanaf Bad Nieuweschans startte de route richting Bunde waarvandaan we door fietsten naar Weener. Weener was na 35 kilometer wel een mooi plek voor een koffietje. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Waar je in Nederland in ieder dorp of stad wel ergens een koffietje kan drinken is dat in Duitsland een heel stuk minder. Na een tijdje zoeken passeerden we een leuk haventje met een cafeetje...althans dachten wij, er stond een Duitse biertafel buiten. Haben Sie auch Kaffee? Vroegen wij...sind Sie mein Freund? werd er terugkaatst. Vreemd...🤔 Vielleicht riepen wij terug...wenn Sie Kaffee haben... Haha Nein, es ist hier kein Gaststätte. Uhhhh, bleek het gewoon een woning met een biertafel in de voortuin te zijn. Goed, dan maar weer door.

Maar gelukkig, een paar tientallen meters verder, langs dat zelfde haventje, konden wij eindelijk een koffietje drinken. Even genoten van de zon en de prachtige warme dag. En daar was de eerste hobbel van de paar die vandaag nog zouden volgen. Mijn fietstas was losgeslagen van de bagagedrager en hing nog maar aan 1 klem. Gelukkig kon het met tape worden gerepareerd en de tas hing weer. En de weg vervolgde binnendijks langs de Eems richting Ditzem, voor de overtocht.

Een lange weg, heerlijk fietsen in de zon...maar al die wildroosters! Om gek van te worden. We denken dat we wel 30 roosters tegengekomen zijn. Op zich niet zo erg, maar die zitten allemaal weggestopt in vervelende smalle bochtjes. Klikkers los, snelheid terug, terug schakelen eroverheen en op naar het volgende rooster.  Op sommige stukken lagen de schapen op de weg, stonden lekker langs ons fietspad van het gras te knabbelen.

IMG-20220702-WA0001

Bij Ditzem moesten wij de veerboot naar Petkum hebben. Daar moesten we drie kwartier wachten. Omdat het intussen ongeveer lunchtijd was en we ook bijna 60 kilometer in de benen hadden, hebben we daar heerlijk zitten smullen van vers gebakken kibbelingen. Op dat moment niet wetende dat dat de enige echte maaltijd van de dag zou zijn. Wachten op de kibbelingen en daarna heerlijk smullen betekende wel dat we de boot misten. Maar die ging 20 minuten later weer.

20220702_132429

En daar ontstond hobbel nummer 2, weer een fietstas die losgeschoten was. Gelukkig was dat vrij makkelijk weer te bevestigen. Eenmaal vanaf de boot zouden we door naar Emden rijden...maar hobbel nummer 3 deed zich voor. Barbara haar fietsendrager was van de fiets los gebroken en zat alleen nog maar met de spanbanden aan de fiets vast. Oeps! Dat is serieus een dingetje. Geen fietsendrager betekent geen bagage mee kunnen nemen. Dus op zoek naar een fietsenmaker in Emden....en die was om 2 uur al dicht. Dan maar zelf provisorisch repareren met tyraps en tape, wat uiteindelijk wel is gelukt. Maar hé zeg! Een splinternieuwe nieuwe fiets 😖 dat wordt een dingetje voor de Fietsenmakker als we terug zijn!

20220702_143103

20220702_144107

Goed, fiets gerepareerd, bijna 80 kilometer in de benen. We moesten nog de camping bereiken. Dus chopchopchop, op de trappers en gaan richting Rysum. Op de weg daarnaartoe gingen we ergens fout, fietsers wilden ons inhalen, ik hing nog met mijn klikkers vast, en plop, daar lag ik. Ojee, bijna de hele inhoud van mijn stuurtas vloog over de weg 🙈 hobbel nummer 4 kwam voorbij. Wat een dag.

Dan eindelijk Rysum bereikt. Vlak bij de camping die we in gedachten hadden. En wat een leuk schattig dorpje met een leuk schattig terrasje...alleen geen eten. Zeit für Mittagessen ist forbei...om 4 uur....Helaas. En een supermarkt onderweg zijn we ook niet tegengekomen. Dus dan maar biertje met koek als maaltijd 😆

IMG-20220702-WA0004

Vanaf Rysum naar de camping was nog maar 5 kilometer. Een natuurcamping, mooie locatie, fluitende en zingende vogeltjes, heerlijke middagzon maar oudoudoud en best een beetje smerig! Ok, tent opzetten dachten we...maar nee hobbel nummer 5. Tentstok kapot! Nee!!! En nu dan? Maar weer kijken hoe we dit met de middelen die we hebben kunnen repareren. En hé, deze fietsmeiden geven niet zomaar op 💪 ook dit is gelukt en de tent staat. In ieder geval voor vandaag.

20220702_174037

IMG-20220702-WA0003

En dan eindelijk douchen en verder maar gewoon genieten van een mooie avond met als avondeten koek en cup a soep, thee en koffie.

IMG-20220702-WA0002

De statistieken van vandaag:

- Prachtig weer, zon, een groot gedeelte van de route wind mee

- Totaal bijna 92 kilometer gefietst van Winschoten naar Rysum.

20220702_202009

1. Rob:
    2 juli 2022
    Het is in elk geval geen saaie dag geweest Morgen is het zondag en dan zijn de fietsenmakers gesloten Hoe kunnen jullie zo verder fietsen?
  2. Petra:
    2 juli 2022
    Pffff.... wat een dag. Respect voor jullie doorzettingsvermogen!!
  3. PETRA:
    2 juli 2022
    Jeetje mina, wat een verhaal….begint goed, maar jullie laten je niet uit het veld slaan, goed gedaan 👏🏻 wel heel vervelend die materiaalpech! En niet te geblesseerd na de val?
    Succes weer morgen!
  4. Remco:
    2 juli 2022
    Bekijk het positief: jullie hebben alle hobbels genomen en hebben het einddoel gewoon gehaald! Op naar dag 2.
  5. Jannie:
    Wat een verhaal!
    En wat een dag na alles wat tegen zat hebben je toch nog aardig wat kilometers afgelegd.
    Gelukkig dat de zon er was helpt wel om het positief in te zien.
    Kanjers succes morgen!
  6. Shirley:
    2 juli 2022
    Dat was weer een heeeeel bijzonder verhaal zeg. Wat is er veel gebeurd! Slaap lekker zo.
  7. Yvonne De Wolf:
    2 juli 2022
    Jeetje wat een pech! Maar inderdaad, toch heel veel kilometers gemaakt ondanks alle tegenslag! Succes morgen!
  8. Leo:
    3 juli 2022
    Oeps. Dat zit niet mee. Volgende etappe hopelijk meer geluk.
  9. Judith Geuze:
    3 juli 2022
    Wat een heftige dag 2 zeg!
    Dat was improviseren.
    Knap van jullie!
    Zet m op!
  10. Eddy:
    3 juli 2022
    Hobbels hebben jullie mooi gladgestreken, op naar een tof ontbijt!
  11. Ineke:
    3 juli 2022
    Dat is heel heftig, zoveel hobbels onderweg en toch 92 km in de benen. Voor de eerste dag heel veel.De tweede etappe gaat hopelijk beter.
  12. Silvia:
    3 juli 2022
    Geen makkelijke eerste dag. Veel succes vandaag. Ik ga voor jullie duimen dat de volgende etappe soepeler verloopt!
  13. Robert:
    3 juli 2022
    Wat een pech-dag. Gelukkig wel de rit kunnen vervolmaken. Hoop op geluk voor jullie morgen!
  14. Angelina:
    3 juli 2022
    Wat een dag , veel succes vandaag ! Kanjers ..
  15. Sandra:
    3 juli 2022
    Wat een dag! Succes morgen!
  16. Lydia:
    4 juli 2022
    Wat een verhaal! Maar super dat jullie het zelf hebben kunnen oplossen.
  17. Charl:
    4 juli 2022
    Gekkigheid geen nadelige gevolgen van de valpartij. Hopelijk blijven de noodreparaties zitten.