Dag 2 - een dag zonder hobbels? Nee..

3 juli 2022 - Neuharlingersiel, Duitsland

Kwart over 5, klaarwakker en volle blaas. Toch nog maar even blijven liggen...beetje draaien. Half zes, Barbara ook wakker. En nu? Plassen en weer terug? Of dan maar meteen eruit? Het wordt het laatste met als gevolg dat we 7.15 uur op de fiets zaten. Lekker vroeg. We hadden gisteren een plan bedacht voor wat betreft een camping. Voorbij Norden. Ongeveer 100 kilometer fietsen hadden we uitgerekend. Best een stuk trappen 😅

20220703_140158-01

Vanuit de camping reden we eerst een stuk bovendijks. Mooi stuk met uitzicht op het slik en de Eems. Daarna voerde de weg binnendijks langs mooie velden met bloeiende kamille. Het rook er naar een grote pas gezette pot thee met verse kamille. De weg ging verder onderlangs de dijk langs een rood-geel geschilderde vuurtoren. Een fotomoment.

20220703_081534

Even een stukje uitleg over de route. Misschien dat mensen op Google maps kijken hoe we fietsen. Waarschijnlijk zien jullie dan minder aantal kilometers dan dat wij uiteindelijk fietsen. We fietsen een route die ons soms kriskras door het gebied en langs dorpen brengt. Waardoor we over het algemeen door mooie en leuke gebieden rijden en dus meer kilometers fietsen. Maar door dorpen rijden vraagt ook wat van onze lichamen en fietsen 😖 want werkelijk waar, Duitsland en goede fietspaden... dat gaat niet samen. Waar we het gisteren over hobbels in de vorm van materiaalpech hadden, hadden we vandaag hobbels in het wegdek. En ook niet zo een beetje. Op sommige stukken gingen wij stuiterend over de weg. Maar goed dat de materiaalpech gisteren zich openbaarde en dat we dat konden repareren voordat we vandaag al stuiterend de Duitse fietswegen moesten trotseren. Ook weer een geluk.

In Greetsiel tijd voor een kop koffie bij een allervriendelijkste verkoopster in een Conditorei 😖 en bij de lokake supermarkt die gelukkig ook op zondag open is, de boodschappen voor vanavond en morgenochtend. Greetsiel is een mooi idyllisch maar super toeristisch havenstadje met mooie typisch Duitse vakhuisjes. Geen foto's, we moesten door. We hadden nog heel wat kilometers voor de boeg.

De route bracht ons richting het stadje Norden over een autoweg. Wind tegen. Niet leuk. En dan heb ik gelukkig een super fietsmaatje die heel goed de voor mij abracadabra fietskaarten uit het boekje Bikeline kan lezen. Zullen we een stuk afsnijden en een leukere weg rijden om ergens weer de route op te pikken? Vroeg ze. Ja hoor! Doe maar.

20220703_192349

20220703_192418

Dus zo geschiedde. Leukere off road weggetjes, onverhard, kiezels, aarde, smal, begroeid.  Gewoon leuk! En zo kwamen we uit in het mooie stadje Norden waar we de route weer richting Norddeich oppakten. Een vreselijk ongezellige druk toeristische badplaats. Hier hebben we geluncht. Goed eten, want Mittagessen ist so forbei...dus een heerlijke Wiener art Schnitzel. Die ging er na inmiddels 54 kilometer gereden te hebben wel in.

Toen weer bovendijks langs de Noordzee richting Dornumersiel. Windje mee. We hebben hele stukken meer dan 25 kilometer per uur gereden. Zo is fietsen naar Noorwegen een eitje 😆 De dijken in Duitsland staan vol met schapen voor dijkbehoud maar ook voor onderhoud. Het getrappel van de schapenhoefjes zorgt voor dichte aarde wat weer zorgt voor een stevige dijk. Maar deze schapen voelden zich zielig. Hun jasje was er net afgeschoren. Kaal, gestresst, zielig...blijkbaar zoeken gestresste schapen elkaar dan op en gaan in groepjes dicht bij elkaar staan om elkaar steun te geven. Ook op het fietspad dus, waar wij fietsten.

20220703_131640-01

Het was nog uitkijken dat er niet 1 uit een groepje in je wiel rende. Langs deze route hadden we mooi uitzicht op de Ost Friesische Inseln. Deze eilanden liggen in tegenstelling tot de Noord Nederlandse eilanden vrij dicht bij het vaste land.

En weer door naar Bensersiel, met windkracht 5-6 in de rug. Geweldig! Dat gaat lekker zo. Bensersiel ligt paar kilometer voor de camping die we hadden uitgekozen. Tijd voor een biertje dus 😋

20220703_150943

Na het biertje door naar de camping. Maar helaas Nur Dauerplätze. Dus we moesten nog een paar kilometer door, naar een mammoetcamping in Neuharlingersiel. Wouw! Zoveel caravans, zo dicht op elkaar, zoveel mensen. Vreselijk!  Maar ja, met 96 kilometer was het voor vandaag wel genoeg. Dus tent opzetten en in ieder geval lekker even douchen. Het zweet en de zonnebrandcrème afspoelen. Want een warme zonnige dag was het wel.

We hebben de hele dag een dreigende lucht achter ons gehad. Gelukkig geen drupje regen gehad tot en met het moment dat onze tent stond. Alles droog in de tent en wij, omdat we vonden dat we dat verdienden, nog een wijntje en hapje in het plaatselijke café.

IMG-20220703-WA0006

Een mooie tweede dag met een mooie afstand en top fietsweer.

De statistieken van vandaag:

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ineke:
    3 juli 2022
    Een leuk verslag zonder hobbels, maar nu geen beste fietspaden?? Verder toch weer ruim 90 km gefietst, goed hoor.
  2. Rob:
    3 juli 2022
    Zo kan ik ook wel naar Noorwegen fietsen met windkracht 6 in de rug. Maar jullie hebben een mooie fietstocht achter de rug en verdienen wel een wijntje.
  3. Brenda:
    3 juli 2022
    Proost meiden, wijntje zeker verdiend💪💪
  4. PETRA:
    3 juli 2022
    Lekker zo’n windje in de rug. Dat zal ook weleens tegen zijn. Maar voor nu 96 km 💪🏻
    Top! Wijntje zeker verdiend en lekker slapen straks. 😘
  5. Paul:
    3 juli 2022
    Erg leuk om jullie reisverslag te lezen Ga vooral zo door. Bikkels.
  6. Silvia:
    Top meiden! Wijntje zeer verdiend. Welterusten voor straks 😘
  7. Jannie:
    4 juli 2022
    De een kan goed kaart lezen wat heel fijn is maar jij kan goed schrijven.
    Het is super om het reisverslag te lezen.
    We beleven het op deze manier helemaal mee
    Fijne fietsdag!,
    Bikkels
  8. Angelique:
    4 juli 2022
    Superleuk om jullie zo te kunnen volgen. Zet 'm op dames!
  9. Robert:
    4 juli 2022
    Jullie zitten iedere dag langer op de fiets dan de tour de france renners!
  10. Lydia:
    4 juli 2022
    Geweldig om jullie zo te volgen. Ben al benieuwd naar het volgende reisverslag. Veel succes
  11. Charl:
    4 juli 2022
    Goed op weg! Jammer van de mankementen aan de fiets. Succes verder......😁