Dag 14 - Prachtige tocht en Ty-rips

15 juli 2022 - Fjerritslev, Denemarken

Het was vandaag een frisse ochtend. Niet meer dan een graad of 13. De wind was nog steeds hard, ongeveer kracht 5/6. We startten dan ook met frisse tegenzin aan deze nieuwe fietsdag. Weer die wind trotseren 🙄

Vanaf de camping hebben we een stuk afgesneden om de wind te vermijden. Dan konden we ook eerst even de benen warm fietsen. We kwamen vrij snel een supermarkt tegen voor de nodige boodschappen. Dat was maar binnen. In het volgende dorp moesten we even een goede omleiding vinden. Alle straatjes die moesten uitkomen op onze route liepen dood. Maar Barbara is niet voor één gat te vinden. Kriskras door het dorp en we waren weer op de route. Doordat we in Denemarken heel veel off road rijden zitten onze fietsen iedere keer onder het stof. Zo ook de belt van mijn fiets. Deze moet regelmatig worden gespoeld. Maar geen enkele camping heeft een haspel hangen. Dus dat zoeken we onderweg. Bij een clubgebouw van de kit surfers  vonden we een slang met kraan. Maar helaas, de kraan was met geen enkele mogelijkheid te openen. Dus weer verder. Nog maar net een paar 100 meter verder zagen we aan de zijkant van een woning een haspel staan. Dan maar aan de bewoners vragen of ik mijn fiets mocht afspoelen. De Denen zijn zo vriendelijk. Tuurlijk mocht ik de fiets afspoelen en of we ook een kop koffie wilden. Nou ja! Wat aardig. Tijdens het kopje koffie vertelde hij ons dat er richting Hanstholm een mooi fietspad was aangelegd. Deze ging glooiend door de duinen. Een pad van ongeveer 10 kilometer met wind tegen of op zij.

20220715_122134

Maar wat een prachtig pad door een groot uitgestrekt duingebied. Doordat we veel van deze route lager dan de direct aan het pad gelegen duinen reden hadden we minder last van de wind. Mooi!

We arriveerden in Hanstholm. Een mijlpaal omdat we hier in het Noorden van Denemarken de bocht richting het oosten  gingen. Wind mee dus! In het havengebied hadden we behoefte aan een sanitaire stop maar ook wel wat te eten of te drinken. Een van buitenaf uitziend  smoezelig en oud cafeetje bleek van binnen super leuk te zijn met twee leuke en vriendelijke excentrieke eigenaren.

20220715_104731-01

Twee heerlijke home made broodjes gingen er goed in. Voor de volgende etappe weer even voldoende brandstof binnen.

De tocht voerde langs de kust. GEWELDIG! Wat mooi en ruig is het hier boven. Het is hier ook het mekka voor de surfers en kite surfers. Niet voor niets heet het hier Cold Hawaii. Wat een drukte en warboel aan kleurrijke zeilen van surfers en kite surfers op het water.

20220715_114445-01

IMG-20220715-WA0009

IMG-20220715-WA0011

We reden door, nog steeds met de wind in de rug door het grootste en uitgestrekte duingebied wat we tot nu toe hebben gezien. Het heuvelachtige landschap wisselt van duinen, heidevelden en dennenbossen met uitzicht op zee. Prachtig. Hier en daar hadden  we weer wat tegenwind of wind op zij. We gingen richting de camping in Klin Strand vlakbij Thorup Strand. Een grote camping met....een Bistro. En deze Bistro serveert biefstuk! Eindelijk. Daar verlangt Barbara al heel de week naar 🙃

Maar eerst de tent. En helaas, gisteren brak het gerepareerde tentstokje weer. Met tape en ty-rips hebben we dat punt weer vastgezet met  de hoop dat dat zou houden. Maar nee. Vandaag brak het stuk door. Dus weer het elastiek loshalen zodat we het gebroken deel konden omdraaien. We hebben het voor de zekerheid extra verstevigd met weer die onmisbare ty-rips en tape. Wat hadden we deze fietsvakantie zonder ty-rips moeten beginnen 🙈 Maar de tent staat...voor nu. Hopelijk houdt die het nog een week vol 🤞

We zitten nu ongeveer 110 kilometer voor Hirtshals. Zondag komen we daar aan. Maandag hebben we een rustdag om ons voor te bereiden op de laatste etappe. Noorwegen.

Statistieken

- 78,75 kilometer

- 4 uur en 19 minuten

- koud, wind, zon

20220715_164854

Totaal in twee weken gefiets:

- 1064 kilometer

- 63 uur en 59 minuten.

Op naar de laatste kilometers 💪

20220715_164858

IMG-20220715-WA0013

1. Petra:
    15 juli 2022
    Mooie dag en 100p km op de teller! Knap hoor !!!
  2. Ineke:
    15 juli 2022
    Wat een leuke en geweldige route met mooie foto,s. Op naar Noorwegen.🚲🚲😎
  3. Jannie:
    15 juli 2022
    Een prachtige dag met mooie foto’s!,
    Goed hoor je zijn bijna bij de boot.
    Dat hebben je toch maar mooi voor elkaar.
    Petje af!!!
  4. Robert:
    15 juli 2022
    Je kan een biefstuk ook op een andere manier benutten. Dan heb je er 2 x plezier van😂

biefstuk: in de oertijd van het wielrennen, toen er nog geen speciale koersbroeken waren met zeemleren kruis, gebeurde het dat een renner op een zweer of cyste van het zitvlak en dus in zijn broek een biefstuk legde om de pijn draaglijker te maken.
  5. Silvia:
    15 juli 2022
    Wat fijn zo'n relaxte dag fiesten!! Wat een mooi gebied!!!
  6. Lydia:
    15 juli 2022
    Wat een mooie dag hebben jullie vandaag gehad en wat een prachtig gebied. Dan is het extra genieten!
  7. Els Spoek:
    16 juli 2022
    Oh wat een mooi tocht en foto’s, het schiet al aardig op en gelukkig eindelijk een goeie wind. Nu de warmte nog stuur ik ook wel door wordt hier van de week over de 30 graden.☀️😘😘🚴🚴‍♀️
  8. Rob:
    16 juli 2022
    Erg leuk verhaal Ik heb nu geen medelijden met jullie na zo’n goede dag Dus voor straks weer veel fietsplezier
  9. PETRA:
    Ik had nog ff 1 minuutje doorgefietst