Dag 15 - Strandtocht

16 juli 2022

15 dagen achter elkaar fietsen, 15 dagen kamperen. Je komt op een gegeven moment in een soort van flow dat de dagen snel voorbij gaan en zich aaneen rijgen. Het is een vrij simpel leven zo. Vroeg opstaan, tent inpakken, ontbijten en weer op de trappers, zorgen voor boodschappen, de route volgen, volgende camping, tent opzetten, douchen, de fietskleding wassen, eten en weer op tijd naar bed. En zo gaat iedere dag. Maar toch is geen enkele dag hetzelfde. Ook al lijkt dat zo.

Vandaag hadden we weer een mooie fietsdag. Volop zon, blauwe hemel. Nog steeds een vrij harde koude wind. Maar daar hebben we nauwelijks last van gehad. Wel lieten de benen bij ons beiden ons vandaag een beetje in de steek. Zo zwaar en moe. Maar kom op. Nog maar 110 kilometer naar Hirtshals. En vandaag wilden we zeker de helft hiervan weggereden hebben.

De fietstocht was weer mooi vandaag. Met een leuke highlight aan het einde van de route. We passeerden weer mooie duingebieden en bossen. We hebben weer heel veel, maar ook echt heel veel, over grind, kiezels, bospaden en gravel gereden. En dat met pap in de benen. Moeizaam. De fietsen zien er werkelijk niet uit! Compleet onder het stof. En ondanks de regenbui van vannacht, is de grond droog. Zand, kleine steentjes en gruis spatten omhoog de kettingkast van Barbara haar fiets in en bij mij in de groeven van de belt. Resultaat is dat de fietsen iedere keer aanlopen. Wat betreft de banden. We zijn blij dat onder de fietsen nieuwe dikke anti lekbanden met een goed profiel liggen. Hiermee hebben we de maximaal mogelijke grip op de soms onbegaanbare wegen. Maar ook de kans op lek rijden zo klein mogelijk te houden is net zo belangrijk.

Het was vandaag dus een zonnige dag en uit de wind lekker warm. Deze kuststrook van Denemarken heeft veel stranden. Alle stranden hebben namen. Wij kwamen het Slettenstrand tegen. Uiteraard moesten we daar even mee op de foto 😆

IMG-20220716-WA0003

Bij een luxe camping hebben we genoten van een heerlijke brunch. Alles wat we aan voedings- en brandstoffen moesten hebben zat hierin. Eiwitten, vetten, fruit, yoghurt. Dat konden onze lichamen en vermoeide spieren goed gebruiken.

20220716_191452

Daarna ging de tocht verder. Niet ver meer van de camping waar we voor vandaag wilden uitkomen. Maar voordat we die bereikten kwamen we op de highlight van de dag: een tocht van ruim 4 kilometer over het breedste strand wat we ooit hebben gezien. Een strand waar auto's op mogen.

20220716_193627

De NorthCycleRoute gaat over dit strand, richting Høkken waar onze strandcamping ligt. Dit was zo gaaf. Echt makkelijk rijden was het niet. Ondanks dikke profielbanden is grip houden op zand niet makkelijk. Maar super om ook dit in onze tocht te kunnen ervaren.

20220716_191359

20220716_191309

20220716_191419

De camping is echt een strandcamping. De zee horen we heerlijk ruisen en slechts een paar meter over de duinen staan we op het strand. Barbara heeft nog heerlijk een duik in de koude zee met vrij hoge golven genomen. Brrrr....ik hield het bij genieten van de zon op mijn gezicht, zittend op het zand met het geluid van de zee.

20220716_164954-01

IMG-20220716-WA0006

Morgen de laatste fietsdag in Denemarken. Maandag rustdag en de dag dat we Edwin ontmoeten. Met hem steken we dinsdag met de boot over naar Noorwegen. De laatste week fietsen, maar de zwaarste wat betreft klimmen.

Statistieken

- 66,31 kilometer

- 4 uur en 11 minuten

- zon, blauwe hemel, vrij harde wind en koud! Te koud voor de tijd van het jaar.

1. Els Spoek:
    16 juli 2022
    Dat is wel heerlijk zo over het strand fietsen ook al is dat zwaar.
    Edwin neemt wat extra reepjes voor jullie mee voor de komende tijd heb ik vandaag bij hem afgeleverd ook wat variatie. Het is toch ook wel genieten elke dag is voor jullie een verrassing waar je terecht komt. Voor straks lekker slapen en…. Ook bij jullie wordt het warmer goed vooruitzicht 😘😘👍🚴‍♀️🚴
  2. Rob:
    16 juli 2022
    Een lekker dagje fietsen en dan ook nog over het strand Wij hebben op het eiland Rømø met de auto op het strand gereden en dat was een hele belevenis Voor morgen nog de laatste km’s in Denemarken en een goede reis
  3. Ineke:
    16 juli 2022
    Mooie en zware route, de laatste km in Denemarken .En dan een dag rust zal jullie goed doen. 😊😊🚲🚲👏
  4. PETRA:
    16 juli 2022
    Haha het slettestrand, grappig. Mooie tocht weer zo te zien. Heerlijk, bijna een rustdag, welverdiend !💪🏻