Dag 4 - een monstertocht....of niet?

5 juli 2022 - Wremen, Duitsland

Gisteravond hebben we de dag van vandaag uitgestippeld. De aankomende twee dagen moeten we de Weber bij Blexen naar Bremerhaven en de Elbe bij Cuxhaven naar Brünsbuttel oversteken. Maar we moeten ook rekening houden met het wel of niet kunnen vinden van een camping. Dus een tactische berekening van aantal kilometers, campings, veerboten en wind. Kortom, vandaag een tocht van ongeveer 70 kilometer naar Burhave, niet ver van Blexen. Dan zouden we de volgende dag bij Bremerhaven de boot kunnen nemen. Maar de wind...die zou in de middag vrij hard zijn, maar in de ochtend nog goed te doen. Dus plan de campagne, op tijd naar bed, morgenochtend vroeg weer op. En zo geschiedde. Om half zes waren we eruit, nog heerlijk in het zonnetje bij de tent kunnen ontbijten en om iets over zevenen zaten we op de fiets. Maar wat een koude ochtend! Lange broek, jasje en zelfs handschoentjes. En daar gingen we weer. Etappe nummer 4.

De eerste kilometers hadden we alleen maar wind mee. Maar helaas ook vandaag, materiaalpech bij Barbarba. Alweer!!! Nu bleek haar voorlamp en spatbord los te zitten.

20220705_081508

Dus weer reparatie met tape. Dat kostte weer even tijd maar ook een hoop gevloek. We hebben zeker een half uur op de fiets zitten mopperen op dat maandagmorgen modelletje.

20220705_081812

Om kwart over 10 waren we in Tossens. We hadden al 45 kilometer achter de rug. Tijd voor een koffietje! Maar helaas, in deze badplaats gaat pas alles om 11.00 uur open. Bij restaurant Ägäische Meer ontdekten we een bord met daarop Früstuck 8.00 bis 10.00. Iets te laat voor ons. Dus geen koffie...?  Dat vond Barbara niet. Hop, naar binnen. In haar beste Duits gevraagd of we een kop koffie konden krijgen. En ja hoor. Wij hadden koffie 😋 Na zo vroeg ontbijten hadden we eigenlijk ook wel trek in iets. Mevrouw van het restaurant had denk ik wel een beetje met ons te doen...ze had nog ontbijtbuffet staan. Pak maar. Heerlijk! Kaiserbrötchen, croissant en koffie. Top!

En weer door. We waren zo goed met de wind mee aan het fietsen dat we besloten door te rijden naar Blexen voor de overtocht naar Bremerhaven.

20220705_121419

Bij aankomst in Blexen hadden we bijna 80 kilometer op de teller 😅.  Met de veerboot over en we stonden in Bremerhaven.

20220705_130136

Een grote stad. Dat was weer even wennen na 4 dagen dijkjes en dorpjes. Druk, hectisch, chaotisch, waar mogen we wel met de fiets rijden en waar niet? Dat is overigens in Duitsland heel raar. Het trottoir wordt door zowel voetgangers als fietsers gebruikt. Dat kan best wat drukte geven op toch al niet al te brede trottoirs.

In Bremerhaven hebben we heerlijk gegeten. Menu van vandaag: tortelinni gevuld met spinaziericotta en een tomaten roomsaus. Daarna moesten we "nog maar een klein stukje". Nou moet ik even kwijt...volgens Bar is alles "nog maar een klein stukje"....uhuh. Maar we gingen weer, op naar de camping in Wremen. Eerst ging de route door de havens om Bremerhaven te kunnen verlaten. Het boekje vertelde ons dat de route door de havens een leuke en interessante maar zeker niet ongevaarlijke tocht zou zijn. Gevaarlijk vanwege het vrachtverkeer. Oké, extra opletten dus, maar gaan we wel doen. We startten enthousiast. We moesten tegen de wind in een fly-over over om via een brug het andere gedeelte van de haven te kunnen bereiken. Ergens halverwege deze fly-over riep een man ons na of we wel wisten dat de brug er niet meer was. Oh? Nee. Wisten wij niet. En nu? De vriendelijke man heeft ons uitgelegd hoe we moesten omrijden. Goed. Zat niets anders op. Weer terug, de drukke stad in. Uiteindelijk bereikten we de haven. Wouw! De stad Bremerhaven vonden wij druk en chaotisch. Maar dit sloeg alles. Vrachtverkeer links, rechts, van opzij, getoeter, hoop geluid van de motoren van het vele vrachtverkeer en het leven in de haven, een  goederentrein die overstak...en daar reden wij met onze fietsjes tussendoor. Toch ook erg leuk om dit zo te ervaren.

Bremerhaven uit en dan nog "dat kleine stukje" naar de camping in Wremer. Met een harde tegenwind moesten we na zeker meer dan 80 kilometer in de benen nog even hard werken. Maar het is ons gelukt. Na een tocht van toch bijna 95 kilometer bereikten we een camping. Een leuke kleinschalige camping net achter de dijk. Een wijntje, broodje met kaasje maakt een toch achteraf goede fietsdag compleet. Dus toch geen monstertocht. Maar die gaat zeker nog komen. Het weer verandert. Het wordt frisser, er komt regen en de wind neemt toe. Helaas noordwetsen wind. We gaan het per dag bekijken.

20220705_113036

De dagelijkse statistieken:

- 94,89 kilometer gefietst

- 5 uur en 34 minuten

- koud, warm, zon, harde wind en beetj regen

20220705_172110

1. Els Spoek:
    5 juli 2022
    Super goed gedaan vandaag 95 km en ook nog zo’n stad doorfietsen geweldig.
    Ik geloof dateert echt een maandagmorgen fiets is. Maar sterkte voor straks welterusten en morgen bikkelen 🚴‍♀️🚴😘😘
  2. Silvia:
  5. Ineke:
    Geweldige doorzetters zijn jullie,🤗💪
  6. PETRA:
    Wauw respect hoor 💪🏻
    Leuk trouwens om zo mee te “fietsen” met jullie, en helemaal niet moe te worden 🤣
  7. Ineke:
    Goed bezig!!
  8. Yvonne De Wolf:
    6 juli 2022
    Respect hoor meiden, jullie doen het hartstikke goed!
  9. Eddy:
    6 juli 2022
    Mooie afstanden per dag hoor.
    Bar heeft de Harley onder de fietsen, elke dag alles nalopen of t nog vastzit 🙈