Dag 8 - Gestrand

9 juli 2022

Net zoals gisteren maar weer vroeg de wekker gezet om in de ochtend het voordeel van minder wind te hebben. We hadden gisteren al gezien dat de wind in de middag zou toenemen. Omdat we toch iedere keer vroeg op onze matrasjes liggen, maar ook vroeg wakker zijn, vandaag een half uurtje eerder eruit. De tent konden we droog inpakken. Maar bij de start van de fietsdag begon het te regenen. Regenjas aan en we zaten om 6.37 uur op de fiets.

Vandaag de laatste volle dag in Duitsland. Vanuit Tönning reden we richting Husum. In een dorpje vlak voor Husum hebben we eerst nog de nodige boodschappen voor de middag en de volgende ochtend gedaan. We verwachtten dat we na Husum niet veel meer tegen zouden komen. Het overgrote deel van de tocht zou langs dijken, dijken en nog eens dijken gaan, waar we geen dorpjes met supermarkten zouden treffen. Dan hadden we dit maar alvast binnen. De eerste 30 kilometer ging vrij goed. Inmiddels zijn we wel gewend om tegen de wind in met windkracht 5 te fietsen en raken we daar niet meer van vermoeid. We waren dan ook vrij vroeg in Husum. Tijd voor een kop koffie met wat lekkers. Alles is nog dicht, behalve de bakkertjes in Duitsland. Die zijn al heel vroeg open. Niet alleen voor brood, maar ook voor een kop koffie of een ontbijt. Hier wordt veel gebruik van gemaakt. Zo ook door ons. Koffietje met wat lekkers, en we konden er weer tegenaan.

Inmiddels was de zon ook gaan schijnen. De lange broeken konden weer uit. De route van Husum naar het eindpunt gaat alleen maar langs dijken. Een lang saai stuk.IMG-20220709-WA0003

Met wind tegen. Ach ja, ook dat waren we intussen wel gewend 😅 Vol goede moed stonden we weer op de trappers. Maar poehé, wat een wind op zo een lang stuk. Ergens onderweg kwamen we een hotel onderaan de dijk tegen. In ieder geval een plek voor een sanitaire pauze en misschien ook wel wat te drinken. En even bijkomen van de wind. Koffietje kon zeker. En de lieve mevrouw bracht ons ook nog een mini croissantje met een schaaltje jam. Dat was van het ontbijt over. Zij had vast met ons te doen.

Nadat we € 9.50 🙄 voor twee koffie hadden afgerekend konden we weer verder. Naar de eindbestemming Dagebüll. We hadden nog 30 kilometer te gaan. Met wind tegen...Na een uur hard werken konden we wel weer wat te eten gebruiken. Zoals verwacht was er in de verste verte geen dorpje te bekennen. Maar we hadden zelf voor de lunch gezorgd. Op de dijk, in de zon tussen de schapen en opgedroogde schapenpoep deden wij ons tegoed aan super lekkere broodjes met kaas.

20220709_114805

Een luxe restaurant was er op dat moment niets bij.

20220709_115514

We zaten te genieten en uit te rusten voor de laatste etappe van de tocht van vandaag.

De toenemende wind maakte het ons op onze fietsen niet makkelijk. Zijwind met kracht 7 is echt niet fijn. Zwoegend en voorover liggend op onze sturen werden we door de wind van links naar rechts gegooid. Bocht om en we hadden diezelfde harde wind pal tegen.

IMG-20220709-WA0000

Met de zon op onze ruggen en de wind tegen probeerden we met maximaal 10 kilometer per uur vooruit te komen. Van buitendijks, zonder enige beschutting, werden we omgeleid naar de autoweg. Gekkenwerk. Auto's raasden ons voorbij. Wij kwamen soms niet harder dan 8-9 kilometer per uur vooruit. Bij een restaurant zijn wij gestopt om even bij te komen. Tien kilometer voor het einddoel van vandaag. In het restaurant vertelde een weerapp ons dat er op onze route tussen 14.00 en 20.00 uur weerswaarschuwingen waren. Harde zware wind. Windkracht 7 - 8. Noordwest. 🥴

Screenshot_20220709-134736_wettercom

Eigenlijk niet meer te doen. Het restaurant waar we zaten bleek ook kamers te verhuren. Op onze vraag of er voor vannacht nog een kamer vrij was, werd in eerste instantie negatief op geantwoord. Alles vol. Aan onze gezichten was blijkbaar de teleurstelling af te lezen. De chef moest er maar even bijkomen. Beetje gegoochel in de computer en er bleken nog twee 1 persoonskamers vrij te zijn. Voor de chef geen probleem dat we één 1-persoonskamer namen. Tenslotte liggen we al een hele week met z'n tweeën op smalle matrasjes naast elkaar in een tent. Een bed van 1,40 meter is daarbij vergeleken ruim. Nadat we de boeking rond hadden, konden we genieten van wederom een lekkere Weizen

IMG-20220709-WA0002

We zijn dus door de wind 10 kilometer voor onze eindbestemming gestrand. We wisten dat het hard zou waaien. Maar met deze wind hadden we geen rekening gehouden. Morgen dus 10 kilometer extra naar de Deense grens. Maar dat we die morgen gaan bereiken is zeker.

Statistieken

- 63,55 kilometer

- 4 uur en 22 minuten

- ochtend regen. Daarna zon. Windkracht 5 oplopend naar 7 met uitschieters naar 8

20220709_144714

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. PETRA:
    9 juli 2022
    Ik las “gestrand “ en dacht: o jee….
    Maar gelukkig maar 10 km eerder dan gepland. Wat jammer van die wind, maar jullie zijn wel bikkels zeg! 💪🏻💪🏻
  2. Remco:
    9 juli 2022
    Pfff, pittig hoor met die wind. Maar jullie zijn doorzetters, ga zo door!
  3. Lydia:
    9 juli 2022
    Pittig dagje weer maar morgen gaan jullie de grens van Denemarken over. Super hoor 💪💪
  4. Marcel:
    9 juli 2022
    Jullie houden het goed vol. Houden jullie geen rustdag zoals in de Tour de France? Het valt me wel op dat er heel veel schapen in Duitsland lopen. Jullie liggen 's avonds vast schaapjes te tellen. 🐑🐑🐑 Succes met het bereiken van Denemarken 🦾🦾
  5. Jan:
    9 juli 2022
    Soms zit het mee, en soms zit het . . . . . . .!
  6. Rob:
    9 juli 2022
    Heb toch wel een beetje met jullie te doen
  7. Els Spoek:
    9 juli 2022
    Oh die wind is jullie niet goed gezind blijkt. Die weergoden moeten beter meewerken. Ga er voor duimen . Ben wel trots op jullie wel volhoeden morgen Denemarken 🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️😘😘
  8. Silvia:
    9 juli 2022
    Pittig dagje voor jullie! Veel succes morgen, want dan zullen jullie toch 10km extra moeten fietsen 🤔
  9. Ineke:
    9 juli 2022
    Ik schrok wel ,, lees gestrand,, Gelukkig was het niet waar. Maar morgen 10 km meer fietsen, Succes morgen en hopelijk minder wind.🚲🚲🤗
  10. Leo:
    10 juli 2022